|
Тунинг на снимки...
Wishbone
16-11-2007 19:16
|
Адски се кефя на факта, че очевидно все повече хора започват да снимат под вода.
За постигане на добро качество на една снимка, или както казват професионалистите - кадърът да е "остър като бръснач" си трябва здраво снимане и неминуемо познаване на основите на фотографската теория. Дай Боже всеки от нас да стигне нивото на Любо Клисуров, но естествено повечето снимаме основно за кеф и да се хвалим пред приятели и колеги с албумчето си.
Това обаче не значи, че малко допълнителна обработка няма да даде възможност да направим от един очевидно скапан кадър, нещо което поне да става за гледане. Тази мисъл дължа на колегата Lotdog, с който преглеждахме оригинали на снимките от деня това лято и аз просто отхвърлях несполучливите. За не повече от 15 минути той ме убеди, че от един скапан кадър с малко познания по Фотошоп или еквивалентна програма можеш да направиш кадър, който все пак да влезе в албума ти, макар и не в този с шедьоврите...
След дискусията с Gringo по повод обсъждането на снимките от галерията ми хрумна да взема един скапан кадър и да видя през какви стъпки минавам, за да го докарам що годе годен за гледане. Имайте предвид, че може да не съм пълна нула по работа с фотошоп, но надали съм повече от 2 по 10-балната скала на майсторлъка. Тук е моментът да споделя, че не съм прочел нито една книга за Gimp или ФШ! Основите са ми ги показали колегите, предимно Lotdog, а останалото е проба-грешка!
Моля колегите, дето са малки богове на обработката на изображения, да не ми се смеят много на левашките изпълнения в следващите постове. Ще се радвам да споделят още техники от пилотажа!
Та ето ви оригиналния кадър:
Очевидно снимката е мътна, с кофти цветове, без никаква рязкост и кофти композиция.
|
Wishbone
16-11-2007 19:30
|
Първото нещо, което очевидно трябва да направя е да оправя "нивата".
Във ФШ - от менюто Image -> Adjustment -> Levels
Тъй като снимката е в RGB формат прозорецът ни дава възможност да нагласим 3 те отделни канала Red, Green и Blue, както и общо нивото на RGB.
Номерът е да си поиграеш със стрелките под хистограмата докато не докараш нещо, което що годе да те удовлетвори.
В моя случай зададох следните стойности:
Red: 0 | 1,00 | 172
Green: 69 | 1,00 | 255
Blue: 92 | 1,26 | 255
и общо за RGB: 0 | 1,27 | 230
Резултатът взе да ме отчайва, тъй като все не успявах да докарам нещо свясно. Веднага започнаха да избиват петна, а тъй като на G7 всичките му 10 MP са наблъскани в микроскопична матрица - взеха да избиват и пиксели... Появи се и омразния vignetting - потъмняването в четирите ъгъла на снимката... Прекратих опитите с тези стойности и само пипнах контраста и яркостта от Image -> Adjustment -> Brightness/Contrast... Като им зададох стойност за Brightness (-10) и за Contrast (+15)... Положението отиваше съвсем на зле...
|
Wishbone
16-11-2007 19:39
|
Цветовете ме ужасиха и затова реших да пипма цветовия баланс от Image -> Adjustment -> Color Balance
Тук положението е общо взето същото като с оправянето на нивата (Levels) от първата стъпка... Имаш възможност да нагласиш чрез плъзгачите баланса на цветовете за сенките (shadows), средната тоналност (midtones) и на светлите части от кадъра (highlights). На принципа проба-грешка и след доста мърдане наляво-надясно и несполучливи опити се спрях на следните стойности за:
Midtones: -45 | +10 | -8 и
Highlights: -21 | +4 | -6
Shadows оставих непроменени...
Цветовете се пооправиха, кадърът ми се видя по-бистър, обаче петната, пикселизацията и винетирането (потъмняването в крайщата на зрителното поле) си останаха.
|
Wishbone
16-11-2007 19:52
|
Тъй като кадърът беше щракнат от движение и нямаше време за композиране в момента на заснемане, композицията определено не става за нищо. Прецених, че може би сега е моментът да я резна (с ясното съзнание, че все пак няма да я печатам) за да постигна поне някакво съответствие с правилото на третините ( [link] )
За целта използвах инструмента Crop tool от лентата с инструментите - този инструмент е супер лесен за използване и ти дава възможност да си изрежеш част от кадъра, и да изхвърлиш остатъка...
Инфо: [link]
Разположих единствения обект в долната дясна пресечна точка за да може да се създаде усещане както за движение в посока нагоре, така и да се даде пространство в посоката, в която гледа обекта.
Снимката взе да замязва на нещо, но още повече пролицаха пикселите, а обектът се сливаше с фона, и синята пелена все още си седеше...
|
Wishbone
16-11-2007 20:03
|
Първо прецених че е време да се отърва от петната. Най-лесно това става във ФШ с т.нар. Clone Stamp Tool - инструментът с форма на печатче от лентата с инструментите.Този инструмент е абсолютно отричан от всички истински фотографи, но на мен не ми пука особено, щото не съм истински фотограф...
Този инструмент копира данните от едно местенце на снимката в друго. Тук е обяснено как работи: [link]
С това разкарах петната, но пикселите и сливането на обекта с фона си останаха...
|
Wishbone
16-11-2007 20:18
|
За да оправя проблема със сливането на обекта, очевидно трябваше да накарам човечето да изпъкне спрямо синявицата наоколо... Това може да стане само като отделя човечето от фона и му задам различни свойства... Тая операция ми е супер сложна и никога не мога да я направя като хората, щото обикновено се прави от хора с ниво на познания поне 3 от скалата, а аз съм си чиста 2-йка.
В случая използвах инструмента Lasso Tool - обикновения, а не Polygonal или Magnetic. Ето тук е обяснено как се ползва този инструмент: [link]
Аз лично го ползвам винаги на няколко опита, придружени с много псувни! Желаният резултат който постигнах бе, че избрах само човечето с харпуна. За да мога да му променям свойствата, копирах селекцията в нов Layer (десен бутон с мишката и избрах Layer via Copy).
Така човечето се оказа копирано в нов Layer като фонът около него беше прозрачен. Тъй като този слой (layer 1) е над основния (background) измененията в него ще настъпят ВЪРХУ фона. Това което остава отдолу - не ни интересува...
След като цъкнах с мишката върху новия Layer 1 от прозорчето с Layers за да съм сигурен че работя в този слой, повторих операцията с нивата от първата стъпка - Вот менюто Image -> Adjustment -> Levels
Зададох следните стойности:
Blue: 38 | 1,00 | 255 щото изках да изпъкнат шарките на неопрена и да намаля синьото и общо за RGB: 0 | 0,88 | 255 щото исках малко да го потъмня...
Тъй като промених нивата само на Layer 1 се промени само човечето!
Обаче още имах проблеми с основния фон - пикселизацията е отвратителна...
|
Wishbone
16-11-2007 20:28
|
За късмет в този случай фонът е абсолютно еднообразен и не съдържа елементи, които трябва да останат резки, затова може да се работи върху целия фон, без да ми дреме за човечето то е под Layer 1, който ще остане видим...
Избрах слоя Background от прозорчето с Layers и замъглих целия фон с филтъра Smart blur - Filter -> Blur -> Smart blur...
Естествено - и туск се работи на принципа проба грешка и в моя случай ми харесаха следните нива: Radius 10.0 и Treshold 15.0.
В резултат - пикселите изчезнаха и синият фон стана що годе равномерен.
Тогава изведнъж изпъкна пикселицзацията на самото човече... Тъй като то и без това не е рязко, избрах Layer 1 и праснах и на него Smart blur със стойности Radius 10.0 и Treshold 10.0.
|
Wishbone
16-11-2007 20:36
|
Прецених, че фонът над човечето ми идва в повече и затова резнах още малко снимката с Crop tool.
Накрая слях двата слоя от менюто Layer -> Flatten image и готово... Записах снимката и съжалих, че пак съм я откарал до 1ч. през нощта...
Снимката продължава да не е нищо кой знае какво, но определено колегата дето го снимах ще може да се разпознае като разглеждаме албумчето...
Ето оригинала и крайния резултат от това което наричам "обработка с теслата" един под друг...
|
Yavorsub
16-11-2007 20:42
|
Ванка направо пак ти се кефя .Няма обаче начин как в този живот да седна и да направя всичко това.С интерес ще следя темата (може би поне само в началото )но ми се вижда по-вероятно да накарам човечето да се гмурне пак отколкото да махам , трия и слагам.Егати на кое ли ниво съм в тази класация -май няма такава класация.И един въпрос :това дато е като шум или както ти го отбелязваш -пиксели не са ли тези милиарди малки и големи медузообразни зоопланктони , които плуват и са навсякъде.
|
Wishbone
16-11-2007 20:46
|
Явка, мерси... Всичките тези неща Lotdog ми ги показа в рамките на 2 сутрини докато си пиехме кафето. Преди това знаех в общи линии как да намаля яркостта и контраста и да и да променя размера на снимката...
Обработката на този кадър ми отне не повече от 1 час - повече ме забави да си запиша стойностите и снимките, че да мога да ги постна...
Пикселите избиват когато обработваш интензивно снимката. От планктона са "петната", които изчистих с "печатчето"...
|
Yavorsub
16-11-2007 20:53
|
Аз направо ви се кефя.Седя си тук и си ям мандаринка и ви се възхищавам , така както се кефя например като видя Тюленчо да ги наниже като огърлица , или пък бат Качо.не че имам определени предпочитания -дадох ги само за пример само мисля на глас колко хубаво нещо е да си седя в къщи и докато разпускам и си печа дръжките да ви се възхищавам и ми доставяте удоволствие общувайки с вас.
|
pipin162
16-11-2007 21:06
|
Ванка добре че го написа тука,иначе нямаше да се науча започвам да трениратм по тая става схема и живот и здраве ще се науча!
|
|
Иване, ти също уби... обикновената (още - традиционна ) фотография...
Това е направо малък курс по подобряване на обикновена снимка...
Браво!
|
|
Уиш, като гледам от мойта камбанария и по мойта скала, ти си Бог, а Лотдог би трябвало да е Господ, а какви ли са другите, отличниците по твоята скала за които споменаваш, идея си нямам. Интересно ми беше да видя как се променя снимката, ами жива магия си е.
|
|
Браво Ванкич! Кефи ме че не се отказваш и си цъкаш програмката когато имаш свободно време
Имам един-два съвета към теб....
1. Когато отвориш снимката в ФШ се опитай да спазваш следната последователност:
- първо, оправи "нивата" на снимката от image / adjust / levels (общо взето работата с нивата по снимката е една от основните във ФШ)
- второ, опитай се да балансираш цветовете с color balans от същото меню ( това ще ти позволи да доближиш общата гама до реалните цветове)
- трето, аз обичам изображението да е по-контастно и затова засилвам контраста ( тука трябва да се внимава да не се "прегори" изображението)
- четвърто, когато ти се занимава повече с една снимка използвай selective color (този инструмент ти позволява да контролираш стойностите на цветовете един в друг)
2. За да не се занимаваш с ласото ( което е най-обикновеният инструмент за селекция ) използвай Quick Mask Mode - а в менюто с инструментите ( с него можеш да си настроиш feather-а на селекцията и да избегнеш "аурата" която се получава около селектираният обект) другият инструмент е писалката ( с нея е необходимо да се поработи известно време за да се придобие опит но пък си заслъжава...)
3. За премахването на петна или дефекти от снимката ползвай инструмента "кръпка"... той се намира в менюто с инструментите при печата. Това е уреда за подмладяване С негова помощ лесно и бързо премахваш петната или дефектите по снимката без да копираш каквито и да е пиксели (което прави печата и понякога окото долавя досдни повторения на еднии същи елементи)
За всички начинаещи в обработката на снимки ще кажа, че в менюто на Image / Adjust има Auto levels и Auto Contrast с помоща на които без да разбирате от ФШ толкова много можете да коригирате снимките си... няма да се получи шедьовър но вс еще се вижда нещо
|
Wishbone
16-11-2007 23:35
|
Екстра!
Може и да мина в ниво 3...
|
|
Браво Ванка, супер демо! Ще ме върнеш май в правия път...
Lotdog, аз си написах домашното. Ще ме вземеш ли в един клас с Ванката?
Творбата ми по-долу се казва "Познай си снимките"
|
Yavorsub
17-11-2007 22:59
|
Гриша на тази снимка и липсва само един "субект" !
|
|
Стига бе, ще ме гръмнете! Сега остава само отсреща в отвора да се появи един подводен риболовец с насочен уред...
|
|
Гриша, сега ако можеш да курдисаш между медузата и рака...... Пипин с някоя русалка в ръце и снимката да я пратим на гаджето му....е това ще е вече интрига. Изобщо ако реша да вгорча живота на някой с компроматни снимки, ще те търся....
|
|
Нови Продукти
Цена: 8.00 Лв.
Spearfishing
|